Benzine injectoren

Benzine injectoren reinigen en testen

Vervuiling van het brandstofsysteem van benzine motoren is een veel voorkomend probleem.
De vervuiling die in de loop van de tijd optreedt kan een scala van problemen veroorzaken.
Veel van de problemen worden door de bestuurder van het voertuig (o.a. auto en motorfiets) als hinderlijk en vervelend ervaren.

De meest voorkomende problemen met injectoren zijn:
• Verminderd prestatieniveau ( zowel vermogen –PK’s – als koppel –Nm)
• Afgenomen rijcomfort. (Driveability)
• Onrustig stationair lopen en stilvallen van de motor.
• Moeizaam starten van de motor.
• Het compleet uitvallen van één of meer cilinders.
• Verhoogd brandstofgebruik.
• Schade aan de katalysator.
• Verhoogde uitlaatgas emissies. (ppm HC). Vaak komt dit probleem bij de APK viergasmeting aan het licht.
• Oplichten motormanagementlampje op het dashboard.(MIL indicatie)

Het is heel erg belangrijk voor de motor dat de opbrengst van alle injectoren in orde is. Als het sproeibeeld van de injectoren verstoord is, zal dit consequenties hebben voor het functioneren van de motor. Bij verstoring kunnen bovengenoemde klachten optreden en in het ergste geval leidt het zelfs tot motorschade.

Omdat vervuiling vaak de voornaamste reden is dat injectoren problemen geven is het raadzaam de injectoren te laten reinigen en testen.

Bij het testen wordt gekeken naar het sproeibeeld, de hoeveelheid ingespoten brandstof, het inspuitpatroon ( inspuitbeeld) en al dan niet lekken van de injectoren. ( de zogenaamde lektest)

Voordat de injectoren op de testbank gaan worden ze eerst uitwendig gereinigd, waarna ook het elektronische gedeelte van de injector wordt beoordeeld.
Op de testbank worden de injectoren in 4 fases gereinigd:
• Fase 1: het verwijderen van O-ringen en het screenfilter.
• Fase 2: het aangestuurd ultrasoon reinigen.
• Fase 3: het "backflushen" van de injectoren (topfeed)
• Fase 4: het testen van de injectoren: door middel van de testvloeistof worden de injectoren aanvullend gereinigd.

Als laatste test worden de injectoren ook gecontroleerd op nadruppelen of lekken.
Na deze tests worden de schone injectoren voorzien van nieuwe screenfilters, top- en bottom O-ringen en eventueel worden de pintle caps vervangen.

Als uit de uitslag van de test blijkt dat de opbrengst of het sproeibeeld te veel afwijkt zal het advies gegeven worden om 1 of meerdere injectoren te vervangen. Één en ander in overleg met de klant.

Bij iedere aangeboden set wordt een uitgebreid meetrapport meegeleverd.